Hardloop blog

RenBlog

Negatieve split muziek

Feb 072017

Je leest wel vaker over negatieve splits en het verbreken van records. Een negatieve split betekent dat je rustig begint en snel eindigt. Als je snel kan eindigen krijg je tijdens een wedstrijd een enorme motivatie boost. Op het einde, daar waar de meeste mensen strompelen, haal jij vrolijk en flierefluitend iedereen in. En zeg nou zelf, dat is toch de beste beloning van al je ploeter trainingen?

Muziek legaal downloaden
Zelf loop ik graag op de maat van de muziek. De muziek haal ik van youtube en zoek naar muziek mixen. Een mix heeft namelijk vaak een constant tempo. De lengte van de mix stem ik af met de duur van mijn hardloopsessie. Zodra ik iets passends gevonden heb converteer ik het naar .mp3. Daarna zet ik de muziek op de muziekspeler en ga hardlopen. Het omzetten van youtube muziek naar .mp3 kan met (bijvoorbeeld) de volgende website: http://convert2mp3.net

undefined
Website om youtube te converteren naar .mp3


Muziek ombuigen naar een negatieve split
Echter, voor een negatieve split wil je graag dat de muziek steeds een beetje sneller wordt. Met behulp van een, gratis te verkrijgen, programma genaamd Audacity (http://www.audacityteam.org/) converteer ik de .mp3 naar een verbeterde .mp3 file waarbij ik het tempo langzaam laat oplopen. De zojuist gedownloade .mp3 kan je met Audacity inlezen. Daarna kan je verschillende bewerkingen uitvoeren waaronder de bewerking: ‘Sliding Time Scale/Pitch shift’.

undefined
Pitch veranderen


Met deze optie kan je het tempo langzaam op laten lopen. Het omzetten van een groot muziekbestand kan wel even duren dus wees geduldig. Uiteindelijk krijg je een muziektrack die langzaam in tempo verhoogd. Deze muziektrack kan je op een muziekspeler plaatsen en gebruiken als oordopcoach. Loop je op de maat van de muziek dan loop je de training of wedstrijd in een negatieve split. Tenminste, als je het weet vol te houden natuurlijk! Succes!

undefined
Audacity


Uiteraard heb ik een poging gedaan om een training met een negatieve split te lopen. Dit ging eigenlijk best goed. In het begin moet je echt bewust, voor je gevoel, langzaam lopen. Dat vergt de nodige discipline. Zonder dat je het eigenlijk door hebt loop je vanzelf boven je gemiddelde snelheid. Nu nog de juiste muziek vinden!

undefined
Negatieve split training


In een vervolg blog kom ik terug op de oordopcoach en vertel hoe je het ritme van de muziek kan bepalen. Voor nu: veel plezier met deze manier van trainen!


Arjan